Woord

Woord en verbale vorming @ J.H. Fiocco Schaarbeek


Boek

Hou jij van gedichten en verhalen? Ben je creatief? Wil je graag toneelspelen? Of ben je wat verlegen? Dan is woord iets voor jou. De lessen staan open voor iedereen vanaf 8 jaar.

De drie vaardigheden bij de start zijn zelfvertrouwen, creativiteit en fantasie. Er zijn twee complementaire richtingen : algemene verbale vorming en drama, voordracht en toneel.

Woord @ MAS Fiocco

1

Algemene verbale vorming

Voor jongeren (vanaf 8 jaar)
De lessen verlopen over vier leerjaren. Het spelplezier van het kind staat centraal

Er is aandacht voor natuurlijk en expressief spreken, een juiste uitspraak, spreekdurf, het ontdekken van taalvormen (poëzie, verhalen, drama, luisterspelen…) aangepast aan de leeftijd van het kind. En ook ontwikkelen van concentratie en geheugen, aandacht voor lichaamshouding en lichaamstaal, observeren (leren kijken, luisteren, aanvoelen), aandacht en respect voor je klasgenoten en je publiek en leren samenwerken en afspraken maken.

Al een kleine oefening?
Zeg snel achter elkaar:
Moeder sneed zeven scheve sneden brood.
Ik mix whisky in de whisky mixer.

2

Drama, voordracht en toneel

Voor jongeren tussen 12 en 15 jaar.

De lessen verlopen over drie leerjaren.

Eerste en tweede jaar : drama (1 uur/week) en voordacht (1 uur/week)
Derde jaar : voordracht (1 uur/week) en toneel (1 uur/week)

DRAMA

Aandacht voor: plezier in het spel, DURVEN!, jezelf natuurlijk en spontaan uitdrukken, creatief zijn, je eigen verbeelding ontdekken, improviseren, bewust ervaren van je lichaamshouding, de taal van je lichaam (wat je met je lichaam kan vertellen en uitdrukken), de ruimte ontdekken (van jezelf en de rest), weten wat je zegt en doet… en waarom, mekaar aanvoelen, samen spelen is ook samenwerken en afspraken maken.

VOORDRACHT

We ontdekken samen: teksten ontdekken die je echt interesseren, analyse van de vorm en de inhoud, je inleven in de verbeelding en de gevoelswereld van de tekst, je eigen ideeën / gevoelens daarin uitdrukken, geschreven taal en gesproken taal? Wat kunnen we ermee doen?, vormen van woordkunst ontdekken en zelf creatief verwerken, leren actief luisteren naar jezelf en mekaar, samenwerken.

TONEEL

We maken kennis met: een toneeltekst begrijpen, teksten tot leven brengen, durven een rol spelen, uitdrukken van gevoelens, stemmingen en ideeën, ervaren van verschillende spelsituaties en evoluties, samen spelen, podiumervaring.