MUZIEK
INSTRUMENTEN
Altviool
LEERKRACHTEN | |
Marc Pijpops | Marc Pijpops |
Heb je altijd al viool willen spelen, maar denk je dat het te moeilijk is? Toch niet, met de juiste begeleiding kan iedereen het leren. Viool leren spelen kan op onze academie al vanaf 6 jaar, maar er zijn ook heel wat volwassenen in onze academie die vioolles volgen. Er bestaan dan ook violen in alle maten, die je in de academie kan huren.
Blokfluit
LEERKRACHTEN | |
Lieve De Sadeleer | Esther-Ellen van der Veen |
De blokfluit heeft een mooie, zachte klank. Het instrument wordt gemaakt uit hout (bv. perelaar, buxus of ebbenhout) en is een ideaal instrument voor kinderen omdat het zeer licht en klein is. De blokfluit heeft geen kleppen, maar 7 vingergaatjes. Na enkele weken les en oefenen kunnen al eenvoudige liedjes gespeeld worden.
Dit instrument heeft een rijke geschiedenis en voor de blokfluit is er dan ook zeer veel muziek beschikbaar : van in de 16e eeuw tot nu. Blokfluiten bestaan in families, d.w.z. dat er sopraan -, alt -, tenor – en basblokfluiten zijn (van hoog tot laag). Op de muziekacademie leer je eerst sopraanblokfluit en later altblokfluit. Mogelijkheden genoeg dus!
Cello
LEERKRACHTEN |
Claire Delvigne |
Als kind of volwassene, als liefhebber of gevorderde, je kan altijd terecht op onze academie te Schaarbeek om cello te leren spelen.
Als je graag met andere mensen samen speelt , is cello wel het instrument van de kamermuziek; in een cello-ensemble, met orkest of in een andere gemengde formatie komt dit instrument steeds tot zijn recht.
De muziekacademie beschikt over eigen instrumenten die je kan huren. Vanaf 6 jaar kan je reeds starten met de initiatiecursus cello, voor hen zijn er cello’s voorzien in een kleinere maat.
Contrabas
LEERKRACHTEN | |
Joris Lindemans (klassiek & JPR) | Julien Fraipont (JPR) |
Als kind of volwassene, als liefhebber of gevorderde, je kan altijd terecht op onze academie te Schaarbeek om contrabas te leren spelen (klassiek en jazz).
Wil je contrabas leren spelen en hou je van blues, pop, rock en/of jazz? Dan ben je in onze academie aan het juiste adres: je leert niet alleen verschillende stijlen spelen, maar eveneens ontdek je op een leuke manier hoe je kan improviseren en hoe je fijn kan begeleiden. De muziekacademie beschikt over eigen instrumenten die je kan huren.
Dwarsfluit
LEERKRACHTEN | |
Esther-Ellen van der Veen | Esther-Ellen van der Veen |
De dwarsfluit behoort tot de familie van de houten blaasinstrumenten. Nu wordt ze in metaal (zilver of verzilverd) gemaakt, maar vroeger was ze van hout. Ze bestaat uit 3 ineen te schuiven delen en heeft een eenvoudig te bedienen kleppensysteem. De dwarsfluit heeft een mooie, heldere, warme klank. Het is ook een instrument waar je -mits regelmatig oefenen- supersnel vorderingen kan maken.
Wie in september start, kan in december al kerstliedjes spelen! Het is een ideaal instrument voor wie graag in groep wil musiceren. Naast het solistisch spelen kan je ook terecht in een harmonie- of symfonieorkest of in kamermuziekensembles. Er is bovendien zeer veel bladmuziek voor dit instrument beschikbaar, ook van de bekende componisten.
Gitaar
LEERKRACHTEN | ||
(klassiek) | (basgitaar JPR) | (klassiek) |
(JPR) | (klassiek) | |
(klassiek & historische gitaar) | (klassiek, JPR (elektrisch & akoestisch)) |
KLASSIEK
Je kan gitaar leren spelen samen met enkele andere kinderen en aldus na enkele maanden de basisprincipes van het klassieke gitaarspelen onder de knie krijgen. Je kan snel als “kroon op je werk” op het einde van het lesuur een duootje of triootje met je medeleerlingen spelen. Gitaar kan je aanleren vanaf 6 jaar.
Na 3 jaar regelmatig les volgen en thuis oefenen kan je kiezen tussen het klassieke gitaarspel en de elektrische gitaar.
In de klassieke afdeling speel je werkjes uit de romantische 19de-eeuwse muziek en actuele muziek uit Spanje of Zuid-Amerika. Ook moderne jazzy stukjes komen aan bod. Tijdens het samenspel kan je samen met andere gitaristen of andere instrumenten samenspelen.
ELEKTRISCHE GITAAR/BASGITAAR
Onze academie heeft een jazz- en pop afdeling. Wil je elektrische gitaar leren spelen en hou je van blues, pop, funk, rock en/of jazz? Dan ben je in onze academie aan het juiste adres: je leert niet alleen verschillende stijlen spelen, maar eveneens ontdek je op een leuke manier hoe je kan improviseren en hoe je fijn kan begeleiden.
Harp
LEERKRACHTEN |
Marjolein Vernimmen |
In onze Academie hebben we ook een kleine maar fijne harpklas.
Je kan kiezen voor de Keltische- of klepjesharp of voor de grote pedaalharp. Beide staan in ons lokaal. Om thuis te oefenen lenen we een aantal kleine instrumenten uit. Dit prachtige tokkelinstrument wordt in orkesten gebruikt maar ook solo of als begeleidingsinstrument. Onze leerlingen hebben ook samenspel.
Kleine harpen worden verhuurd door de academie voor slechts € 78 per schooljaar.
Klarinet
LEERKRACHTEN | |
Hannelore Vermeir | Martien Caelen |
Viktor Perdieus (JPR) |
De “klarinet” is net als de saxofoon een enkelriet instrument. De manier van spelen lijkt dan ook sterk op elkaar. De klarinet is iets ouder dan de saxofoon. Mozart was één van de eerste die het instrument gebruikte. Hij was volledig weg van de warme klank van het instrument.
Klarinetten vind je in alle orkesten terug. Van klassiek tot jazz (Benny Goodman). Het instrument heeft een zeer groot toonbereik.
Klavierklas
LEERKRACHTEN |
Toby Sermeus |
Orgel
LEERKRACHTEN |
Joris Ceoen |
Het orgel wordt aanzien als ‘de koningin der instrumenten’; het kan namelijk als een volwaardig orkest klinken, of net heel zachte intieme klanken produceren.
We kennen allemaal het grote pijporgel dat in de kerk staat, maar er bestaan veel verschillende soorten orgels in allerlei maten en gewichten: van het kleinste portatief uit de middeleeuwen tot het grote romantische orgel in de kathedraal.
Er is muziek voor orgel geschreven van de middeleeuwen (11de eeuw) tot nu, dus er is keuze genoeg en dus voor elk wat wils! Als organist leren we niet alleen op het klavier spelen (zoals bij piano en klavecimbel), maar na een paar jaar komt er ook het voetenwerk bij op het pedaalklavier. Je hoeft thuis uiteraard geen orgel te hebben, je kan buiten de lesuren op de muziekacademie terecht, en daarnaast bestaan er betaalbare elektronische orgels, tweedehandse huisorgels, … Om van start te gaan met de lessen, volstaat het dat je thuis kan oefenen op een ander klavierinstrument (piano, keyboard, clavichord…)
Piano
LEERKRACHTEN | |||
Els Faems | Tomasz Konieczny | Toby Sermeus | Elena Cochez (op maat) |
Mathieu De Wit (JPR) | Véronique Rubens | Rebecca Olbrechts (op maat) | |
Toby Sermeus | |||
Tomasz Konieczny | |||
Zara Osmanova |
Piano kan je alleen spelen of in groep. Je kan er uiteenlopende stijlen op uitvoeren, zowel klassiek als jazz en lichte muziek. Er bestaan ook verschillende soorten piano’s: vleugelpiano’s, buffetpiano’s of rechte piano’s en digitale piano’s.
De pianopartituur bestaat uit twee notenbalken en je leest in twee sleutels. Heel gauw tover je een melodie uit de toetsen, waardoor zich een hele muzikale wereld voor je opent. Dit prachtige instrument geeft toegang tot het grote pianorepertoire. Het geeft de kans om al je kwaliteiten en muzikaliteit te ontplooien. Piano kan je leren spelen vanaf 6 jaar.
Het geeft de kans om al je kwaliteiten en muzikaliteit te ontplooien. Er bestaan ook verschillende soorten piano’s: vleugelpiano’s, buffetpiano’s of rechte piano’s en digitale piano’s.
Wegens de omvang van het instrument kan er geen piano van de academie gehuurd worden. Jouw leerkracht kan je wel goede raad geven voor verschillende huur- en/of koopformules van pianowinkels.
Ritmisch Slagwerk
LEERKRACHTEN | |
Sancha (melodisch slagwerk) | David Van den Bosch |
Wim Eggermont |
Slaginstrumenten, ook wel percussie genoemd, zijn zo oud als de mens en zijn overal ter wereld te vinden. Het is de uitgebreidste groep instrumenten : trommels, pauken, tam-tams, bongo’s, conga’s, klokkenspel, vibrafoon, cymbalen, xylo-marimba, … en nog zovele meer.
Het populairste slagwerk is wel het drumstel, dat al vanaf het eerste jaar volop aan bod komt.
Naast de klassieke stijl, passeren rock-, blues-, disco- en funkritmen de revue. Ook hafabra (harmonies, fanfares en brassbands)-leden komen hier eveneens aan hun trekken.
Traverso
LEERKRACHTEN |
Anne Pustlauk |
De traverso is de 18e-eeuwse voorloper van de moderne dwarsfluit en is doorgaans uit hout gemaakt. De uiteinden van de verschillende delen zijn vaak versterkt met ivoren ringen en het instrument is tot ca. 1750 van een enkele klep voorzien. Er zijn zeven toongaten.
De traverso werd voor het eerst tot volwaardig instrument ontwikkeld door Hotteterre, die eind 17e eeuw een driedelig instrument ontwierp in een toen gebruikelijke lage stemming. In de loop van de 18e eeuw werd het instrument steeds verder ontwikkeld, alnaargelang het klankideaal en de muziek veranderde. Een vierdelig instrument werd standaard, waarbij soms een aantal verwisselbare tussenstukken werd meegeleverd om het vaak aanzienlijke verschil in stemming te kunnen overbruggen.
De originele traverso, met de lage stemming, kan enkel gebruikt worden voor het spelen van barokmuziek. Uit de traverso werd door Theobald Böhm de moderne dwarsfluit ontwikkeld. Instrumenten met een bouw die sterk lijkt op die van de traverso's zijn de Ierse fluiten gebruikt in de volksmuziek.
Trombone
LEERKRACHTEN |
Jan Van Moer |
Trompet
LEERKRACHTEN |
Jan Van Moer |
Viool
LEERKRACHTEN | |
Rebecca Van Goethem | Verane Bertrand |
Heb je altijd al viool willen spelen, maar denk je dat het te moeilijk is? Toch niet, met de juiste begeleiding kan iedereen het leren. Viool leren spelen kan op onze academie al vanaf 6 jaar, maar er zijn ook heel wat volwassenen in onze academie die vioolles volgen. Er bestaan dan ook violen in alle maten, die je in de academie kan huren.
Zang
LEERKRACHTEN | ||
Charlotte Bary | Miek Briesen | Miek Briesen (op maat) |
Hanne Vansant (JPR) | Mona Van Bever (JPR) | |
Miek Briesen |
ZANG KLASSIEK
Zingen…geen ander instrument heeft het voorrecht dichter bij de menselijke ziel te staan dan de stem. Dus is zang ook bij uitstek het vertolken van gevoelens in al hun vormen en schakeringen. Er is echt techniek en stemvorming nodig om je stem daartoe te ontwikkelen en te vormen. De literatuur voor zang en koor is bijna onuitputtelijk. Bij de zangles komen werken uit verschillende perioden en uit zeer verscheiden muzikale vormen aan bod: oratoria, opera, operette, liederen, musical, filmmuziek… “Das älteste, echteste und schönste Organ der Musik, dem unsere Musik allein ihr Dasein verdankt, ist die menschliche Stimme” Richard Wagner.
ZANG JAZZ/ POP/ ROCK
Hou jij van “Summertime”, “Body and soul” of “The girl from Ipanema” ? In onze school leren de studenten zowel hoe de verschillende jazzstijlen te interpreteren als hoe te improviseren. Een vocale improvisatie in de jazz noemen wij ‘scat’. ‘Scatten’ is het zingen van woorden zonder betekenis. “Doohdah”, “Be-bop”, “Doo-wee” en “Bam” zijn bijvoorbeeld klanken die vaak in snel opeenvolgende ritmes elkaar opvolgen.
THEORETISCHE MUZIEKVAKKEN
Arrangeren JPR
LEERKRACHTEN |
Roel Das |
Begeleidingspraktijk
LEERKRACHTEN | |
Alexander Nemeth (gitaar) | Philip Bruffaerts (klassiek & JPR) |
Charlotte Bary (piano) | Tomasz Konieczny (piano) |
Ieva Baltmiskyte (gitaar) | |
Joris Ceoen (orgel) | |
Toby Sermeus (klavecimbel) |
KLAVIER
De bedoeling van de lessen is de vaardigheid aan het klavier helpen ontwikkelen en de musiceervreugde stimuleren. Alle mogelijke technische en muzikale aspecten van het instrument, harmonieleer en compositietechniek komen ons hierbij van pas. Op deze manier is deze les een ondersteuning van het hoofdvak piano, orgel of klavecimbel.
Het vak begeleidingspraktijk bestaat uit de volgende elementen:
- Harmoniseren: een harmonische ondersteuning maken van een lied, een bas, een muziekstuk, … akkoorden spelen in elke vorm.
Van het blad spelen: op zicht een muziekstuk vlot uitvoeren, zo juist, goed en mooi mogelijk. - Improviseren en componeren: zelf een eigen muziekstuk maken. We gaan zelf ideeën bedenken en ontwikkelen.
- Begeleiden: begeleiden van een solist, zanger, koor, …
- Culturele ontplooiing: door in de les regelmatig nieuwe stukken voorgeschoteld te krijgen om te lezen, te spelen, te analyseren en te ‘voelen’, leren we heel veel nieuwe muziek en componisten kennen.
- Instrumentgericht: de inhoud van de lessen krijgt andere accenten naargelang het instrument. Zo zullen bij piano de onderwerpen meer aansluiten bij het repertoire van de pianoles, bij klavecinisten veel basso continuo gespeeld, …
GITAAR
In de cursus begeleidingspraktijk maak je kennis met verschillende muziekstijlen, gaande van pop over blues tot jazz en alles daartussen. Je leert om nieuwe covers in je eigen stijl te spelen, maar ook je eigen songs te maken.
Er worden begeleidingstechnieken van verschillende genres onder de loep genomen. Rechterhand-technieken van rumba en andere latino ritmes, harmonische schema’s en riff’s uit de funk en soul, pop- blues en rock riff’s, fingerpicking, … komen aan bod. Kan je niet kiezen tussen klassiek, elektrisch of bas? Geen probleem, we doen het allemaal!
Aan de hand van toonladders en arpeggio’s leer je gaandeweg improviseren, componeren en leren we de gitaar op een heel andere manier kennen.
De les begeleidingspraktijk eindigt steevast met een ware jamsessie!
Compositie
LEERKRACHTEN |
Roel Das (JPR) |
Philippe Lamouris (klassiek) |
De Duitse romantische componist Max Reger noemde zichzelf het liefst: ‘Notenarbeiter’. Componeren was voor hem gewoon een handwerk, een vak, zoals bijvoorbeeld schilderen, dansen, metselen.
Componeren kan iedereen, die enigszins muzikaal onderlegd is, en uiteraard een redelijke tot goede kennis notenleer bezit. Tijdens de les “compositie” componeer je, je schrijft muziek. Je maakt kennis met compositorische technieken, omgaan met muzikale parameters en allerlei soorten muziekvormen. Je mag zelf kiezen in welke stijl je componeert. Ga je terug naar klassieke grootmeesters zoals Bach, Haydn en Beethoven? Wil je eerder in de stijl van de hedendaagse filmmuziek componeren (met of zonder hulp van MuseScore, Sibelius of Finale)? Of word jij de nieuwe John Cage met je eigen nieuwe muzikale concepten? Alles is mogelijk, je hebt gewoon een potlood en een gom nodig!
Geluidsleer
LEERKRACHTEN |
Roel Das |
De muziektheorie voor deze richting bestaat uit theorielessen die technische ondersteuning geven. Er komt heel wat techniek kijken bij het leren spelen van een elektronisch instrument. Er wordt dus gekeken naar verschillende effecten en hun mogelijke toepassingen (reverb, delay, compressie). Types van signaalverwerking: audio, midi, osc. Verschillende types synthesizer. Basiskennis microfoons, etc… en zo veel meer.
Improvisatie
LEERKRACHTEN |
Philippe Lamouris (klassiek) |
Viktor Perdieus (JPR) |
Improviseren betekent letterlijk: iets spontaan creëren of bedenken. Wanneer het om improviseren van muziek gaat, bedenken mensen muziek ter plekke en op het moment zelf. Bij iedere improvisatie spelen de leerlingen op hun eigen niveau. Zo ontdek je zélf je kwaliteiten, merk je hoe fijn het is om samen te spelen en staan alle mogelijkheden voor je open. Je volgt je eigen inspiratie en gevoelens. Een partituur is tijdens deze les dus niet nodig. Elke improvisatie is iets anders. Iets uniek.
Soundscapes en minimal music, akkoorden uit de klassieke en jazz harmonie, simpele en complexe ritmes zijn maar enkele muzikale bouwstenen die je gaat gebruiken tijdens de les improvisatie.
Klanklab
LEERKRACHTEN |
Roel Das |
Live/Studio Electronics
LEERKRACHTEN |
Lennart Heyndels |
Stijn Cools |
Muziek & Cultuur
LEERKRACHTEN | |
Bert Fievez (JPR) | Ivo De Greef |
Florianna Fratti | Julien Fraipont (JPR) |
Joris Lindemans (JPR) | |
Veerle Van Bouchaute |
KLASSIEK
Een boeiende muzikale reis. Met behulp van videomateriaal, iPads en interactieve oefeningen ga je op muziekavontuur. In het eerste jaar MC komen de bouwstenen (melodie, harmonie, ritme …) en de instrumenten aan bod. De muzikale vormen en genres (filmmuziek, symfonie …) staan op het programma van het tweede jaar. In het derde jaar MC leer je de stijlperiodes herkennen (klassiek, romantiek, pop …) en krijg je de tools aangereikt om je eigen mening te geven over muziek.
JAZZ/POP/ROCK
Vanaf de derde graad is er het vak “muziekcultuur jazz pop rock” of MC JPR waarin een groot deel over muziektheorie gaat ( noodzakelijk in functie van improvisatie)
ELEKTRONISCHE MUZIEK
We kijken naar de geschiedenis van elektronische muziek, ontdekken verschillende artiesten, technieken en toepassingen. Zo krijg je een bredere kennis welke je zal helpen bij de actieve instrument lessen. Kort samengevat lessen met een brede waaier aan informatie en geschiedenis over elektronische muziek.
Muziek Schrijven
LEERKRACHTEN |
Veerle Van Bouchaute |
In deze les bereik je de kern van de muziek. Je ontdekt de functie van akkoorden en leert ze met elkaar te verbinden. Via analyse van muziek van Bach, Mozart… beland je in het atelier van de componist. Je schrijft zelf akkoorden onder een melodie of een mooie sopraanmelodie boven een baslijn, en je tovert je oefeningen om tot muziek. Je hoort altijd onmiddellijk het klinkende resultaat op de piano, zodat je harmonische gehoor zich ontwikkelt.
Iedereen is welkom vanaf de middelbare graad. Dit is natuurlijk ook ‘the place to be’ voor wie wil componeren en voor wie naar het conservatorium wil gaan. Deze les geeft je ook meer inzicht, wat je helpt je stukken uit de instrument- of zangles beter uit te voeren.
Muziekinitiatie
LEERKRACHTEN | |
Huldenberg | |
Ieva Baltmiskyte | Esther-Ellen van der Veen |
Joris Lindemans | |
Lorena Rexhepi |
Voor kinderen van 6 en 7 jaar (1ste en 2de leerjaar)
Kinderen op een speelse manier laten kennis maken met muziek. Instrumenten leren kennen, muziek beluisteren, muzikale spelletjes, maar ook zelf instrumenten maken en bespelen. En elke week zingen is natuurlijk een must. Dit zijn al enkele ingrediënten van de muziekinitiatie. Een leerrijke en leuke boel dus. Kom en doe mee.
Muzikale Vorming
LEERKRACHTEN | |
Bert Fievez (JPR) | Kristan Dehertog |
Charlotte Bary | |
Florianna Fratti | |
Julien Fraipont (JPR) | |
Marc Pijpops | |
Sancha de Sampayo e Mello |
‘Muzikale Vorming’ is de basis van je muziekopleiding. Het is een eerste onderdompeling in de geheimen van de muziek, het begin van je avontuurlijke reis doorheen de fantastische muziekwereld. Hier leer je noten lezen en intoneren. Allerlei oefeningen vormen je gehoor. Ook de basis van muziektheorie komt aan bod. Een enthousiaste gids biedt je alle kennis en vaardigheden die je nodig hebt om succesvol je instrument te leren bespelen.
Oefening baart kunst… Wie zich in de les én thuis inzet, heeft op het einde van de rit een rugzak vol muzikale bagage om de reis verder te zetten. Hoe beter je voorbereid bent, hoe avontuurlijker en mooier de reis. Mis deze kans niet!
KLASSIKAAL
Groepsmusiceren
LEERKRACHTEN | |
Alexander Nemeth (samenspel) | Martien Caelen (samenspel) |
Claire Delvigne (samenspel) | Verane Bertrand (samenspel) |
Ieva Baltmiskyte (samenspel) | |
Marc Pijpops (samenspel) | |
Marjolein Vernimmen (samenspel) | |
Kristan (strijkorkest en blazersorkest) | |
Charlotte Bary (Koor/Vocaal ensemble - klassiek) | |
Hanne Vansant (Koor/Vocaal ensemble - JPR) |
KOOR/VOCAAL ENSEMBLE
Voor wie graag zingt is er nog meer plezier te beleven in de koorklas. We zingen van tweestemmige tot vierstemmige muziek uit verschillende genres. Van madrigaal tot musical en dat kan iedereen bekoren. We zingen “a capella” of met begeleiding van piano of ensemble. In de koorklas ontwikkelen we de vaardigheid om SAMEN te zingen en zo een mooie homogene kleur per stem te krijgen. Zingen in koor is altijd een aangenaam gebeuren dat in groep beleefd wordt.
SAMENSPEL
Misschien ben jij wel de enige thuis die muziek speelt. In de les samenspel krijg je de gelegenheid om samen met anderen muziek te maken. Zo maak je ook kennis met de klank en de mogelijkheden van andere instrumenten. Het is eigenlijk zoals ploegsport, de sterkte van het team bepaalt het resultaat. De technieken die je in de les instrument verwerft komen uiteraard van pas. Samen muziek maken, net dat tikkeltje meer …
Jazz Ensemble (combo)
LEERKRACHTEN | |
Bert Fievez | David van den Bosch |
Jan Van Moer | |
Joris Lindemans | |
Viktor Perdieus |
Vanaf de derde graad heb je naast je instrumentles en een uur muziekcultuur jazz pop rock (JPR) een uur combo waar je kennis maakt met andere instrumenten, spelenderwijs jouw muzikale gehoor en geheugen ontwikkelt, inzicht krijgt in ritmische en melodische patronen, in verschillende stijlen leert spelen en jouw creativiteit stimuleert door te improviseren (soleren).
Er zijn twee optredens per jaar gepland op locatie en daarbuiten 3 jam sessies, een gelegenheid op met andere muzikanten te spelen dan de mensen uit het combo.
BEGELEIDING
Pianobegeleiding
WOORD
WOORDVAKKEN
Dramastudio
Spreken & Vertellen
LEERKRACHTEN |
Caroline Rottier |
Storytelling
LEERKRACHTEN |
/ |
Verteltheater/Stemregie
LEERKRACHTEN | |
/ | Caroline Rottier |
Woordatelier
DANS
DANSVAKKEN
Dansinitiatie
Dansstudio
LEERKRACHTEN | |
Lieve Cuisinier (algemeen) | Lieve Cuisinier (algemeen & klassiek) |