STRUCTUUR MUZIEK
EERSTE GRAAD
Optie: Muziekinitiatie (6- en 7-jarigen)
- 2 leerjaren (min. 1u/week)
- leerjaar 1.2 met bijkomend vak instrument (2u/week)
LJ | 1u verplicht | 1u facultatief |
---|---|---|
1.1 | Muziekinitiatie | |
1.2 | Muziekinitiatie | |
1.2 | Muziekinitiatie | Bijkomende vak: instrument (als vrije leerling) |
TWEEDE GRAAD
Optie: Muziek jongeren (8 tot 14 jaar)
- 2 leerjaren (min. 2u/week)
LJ | 1u | 1u: ½u+ ½u | 1u |
---|---|---|---|
2.1 | Muzikale vorming | MV + groepsmusiceren | Instrument of stemvorming |
2.2 | Muzikale vorming | MV + groepsmusiceren | Instrument of stemvorming |
2.3 | Muzikale vorming | MV + groepsmusiceren | Instrument of stemvorming |
2.4 | Muzikale vorming | MV + groepsmusiceren | Instrument of stemvorming |
Optie: Muziek volwassenen (vanaf 15 jaar)
Richting: Klassiek
- 3 leerjaren (3u/week)
- Muzikale vorming: geen MV volwassenen in afdeling Huldenberg
- Minderjarigen: stemvorming i.p.v. zang
- instrument: alle afdelingen
LJ | 1u klassiek | 1u: ½u+ ½u klassiek | 1u klassiek |
---|---|---|---|
2.1 | Muzikale vorming | MV + groepsmusiceren | Instrument of zang |
2.2 | Muzikale vorming | MV + groepsmusiceren | Instrument of zang |
2.3 | Muzikale vorming | MV + groepsmusiceren | Instrument of zang |
Richting: Jazz-pop-rock
- Muzikale vorming: 3 leerjaren, enkel in Schaarbeek
- Instrument: in Schaarbeek en Huldenberg
LJ | 1u JPR | 1u: ½u+ ½u JPR | 1u JPR |
---|---|---|---|
2.1 | Muzikale vorming JPR | MV + groepsmusiceren | Instrument of stemvorming |
2.2 | Muzikale vorming JPR | MV + groepsmusiceren | Instrument of stemvorming |
2.3 | Muzikale vorming JPR | MV + groepsmusiceren | Instrument of stemvorming |
DERDE GRAAD
Optie: Klassiek
- 3 leerjaren (3u/week)
LJ | 1u | 1u | 1u |
---|---|---|---|
3.1 | Instrument, zang of stemvorming (-18 jaar) | Samenspel, orkest, koor of begeleidingspraktijk (klassiek) | Muziekcultuur |
3.2 | Instrument, zang of stemvorming (-18 jaar) | Samenspel, orkest, koor of begeleidingspraktijk (klassiek) | Muziekcultuur |
3.3 | Instrument, zang of stemvorming (-18 jaar) | Samenspel, orkest, koor of begeleidingspraktijk (klassiek) | Muziekcultuur |
Optie: Jazz-pop-rock
- 3 leerjaren (3u/week)
- Enkel in Schaarbeek en Huldenberg
LJ | 1u | 1u | 1u |
---|---|---|---|
3.1 | Instrument of zang | Combo of vocaal ensemble (JPR/big band) | Muziekcultuur (JPR) |
3.2 | Instrument of zang | Combo of vocaal ensemble (JPR/big band) | Muziekcultuur (JPR) |
3.3 | Instrument of zang | Combo of vocaal ensemble (JPR/big band) | Muziekcultuur (JPR) |
Optie: Muziek schrijven
- 3 leerjaren (3u/week)
- Enkel in Schaarbeek
- * Muziek en cultuur is een verplicht vak indien het niet eerder werd gevolgd. Indien het vak al gevolgd werd, moet er verplicht één van de andere keuzevakken gevolgd worden.
LJ | 1u | 1u | 1u |
---|---|---|---|
3.1 | Muziek schrijven | Instrument, zang of stemvorming (-18 jaar) | Muziekcultuur* of begeleidingspraktijk of samenspel of orkest of koor |
3.2 | Muziek schrijven | Instrument, zang of stemvorming (-18 jaar) | Muziekcultuur* of begeleidingspraktijk of samenspel of orkest of koor |
3.3 | Muziek schrijven | Instrument, zang of stemvorming (-18 jaar) | Muziekcultuur* of begeleidingspraktijk of samenspel of orkest of koor |
Optie: Elektronische Muziek Standaard (vanaf 12 jaar)
- 3 leerjaren (3u/week)
- Enkel in Schaarbeek
LJ | 1u | 1u | 1u |
---|---|---|---|
3.1 | Live/studio electronics | Instrument: klassiek of JPR/big band | Muziekcultuur en elektronische muziek |
3.2 | Live/studio electronics | Instrument: klassiek of JPR/big band | Muziekcultuur en elektronische muziek |
3.3 | Live/studio electronics | Instrument: klassiek of JPR/big band | Muziekcultuur en elektronische muziek |
Optie: Elektronische Muziek (professioneel en semi-professioneel)
- 3 leerjaren (3u/week)
- Enkel in Schaarbeek
LJ | 1u | 1u | 1u |
---|---|---|---|
3.1 | Live/studio electronics | Klanklab | Geluidsleer en opnametechniek |
3.2 | Live/studio electronics | Klanklab | Geluidsleer en opnametechniek |
3.3 | Live/studio electronics | Klanklab | Geluidsleer en opnametechniek |
VIERDE GRAAD (VERTOLKEND MUZIKANT)
Optie: Klassiek
- 3 leerjaren (2u/week)
LJ | 1u | 1u |
---|---|---|
4.1 | Instrument, zang of stemvorming (-18 jaar) | Samenspel, orkest, koor, vocaal ensemble of begeleidingspraktijk |
4.2 | Instrument, zang of stemvorming (-18 jaar) | Samenspel, orkest, koor, vocaal ensemble of begeleidingspraktijk |
4.3 | Instrument, zang of stemvorming (-18 jaar) | Samenspel, orkest, koor, vocaal ensemble of begeleidingspraktijk |
Optie: Jazz-pop-rock
- 3 leerjaren (2u/week)
- Enkel in Schaarbeek
LJ | 1u | 1u |
---|---|---|
4.1 | Instrument of zang | Combo of vocaal ensemble (JPR/big band) |
4.2 | Instrument of zang | Combo of vocaal ensemble (JPR/big band) |
4.3 | Instrument of zang | Combo of vocaal ensemble (JPR/big band) |
VIERDE GRAAD (CREËREND MUZIKANT)
Optie: Klassiek
- 3 leerjaren (2u/week)
- ENKEL in Schaarbeek
- ** Wanneer voor een traject gekozen werd, kan dit binnen de graad niet meer gewijzigd worden.
LJ | 1u (hoofdvak) | Optie 1: 1u | Optie 2: 1u |
---|---|---|---|
4.1 | Instrument, zang of stemvorming (-18 jaar) | Improvisatie klassiek** | Muziektheorie klassiek** |
4.2 | Instrument, zang of stemvorming (-18 jaar) | Improvisatie klassiek** | Muziektheorie klassiek** |
4.3 | Instrument, zang of stemvorming (-18 jaar) | Improvisatie klassiek** | Muziektheorie klassiek** |
OF
LJ | 1u (hoofdvak) | 1u verplicht | 1u optioneel |
---|---|---|---|
4.1 | Componeren klassiek | Muziektheorie klassiek | Instrument, zang of stemvorming (-18 jaar) |
4.2 | Componeren klassiek | Muziektheorie klassiek | Instrument, zang of stemvorming (-18 jaar) |
4.3 | Componeren klassiek | Muziektheorie klassiek | Instrument, zang of stemvorming (-18 jaar) |
Optie: Jazz-pop-rock
- 3 leerjaren (2u/week)
- Enkel in Schaarbeek
LJ | 1u | 1u |
---|---|---|
4.1 | Instrument of zang (JPR/big band) | Arrangeren (JPR/big band) |
4.2 | Instrument of zang (JPR/big band) | Arrangeren (JPR/big band) |
4.3 | Instrument of zang (JPR/big band) | Arrangeren (JPR/big band) |
Optie: Experimentele muziek
- 3 leerjaren (2u/week)
- Enkel in Schaarbeek
LJ | 1u | 1u |
---|---|---|
4.1 | Live/studio electronics | Klanklab |
4.2 | Live/studio electronics | Klanklab |
4.3 | Live/studio electronics | Klanklab |
Componeren
Componeren
De Duitse romantische componist Max Reger noemde zichzelf het liefst: ‘Notenarbeiter’. Componeren was voor hem gewoon een handwerk, een vak, zoals bijvoorbeeld schilderen, dansen, metselen.
Componeren kan iedereen, die enigszins muzikaal onderlegd is, en uiteraard een redelijke tot goede kennis notenleer bezit. Tijdens de les “compositie” componeer je, je schrijft muziek. Je maakt kennis met compositorische technieken, omgaan met muzikale parameters en allerlei soorten muziekvormen. Je mag zelf kiezen in welke stijl je componeert. Ga je terug naar klassieke grootmeesters zoals Bach, Haydn en Beethoven? Wil je eerder in de stijl van de hedendaagse filmmuziek componeren (met of zonder hulp van MuseScore, Sibelius of Finale)? Of word jij de nieuwe John Cage met je eigen nieuwe muzikale concepten? Alles is mogelijk, je hebt gewoon een potlood en een gom nodig!
Geluidsleer en opnametechniek
Geluidsleer en opnametechniek
De muziektheorie voor deze richting bestaat uit theorielessen die technische ondersteuning geven. Er komt heel wat techniek kijken bij het leren spelen van een elektronisch instrument. Er wordt dus gekeken naar verschillende effecten en hun mogelijke toepassingen (reverb, delay, compressie). Types van signaalverwerking: audio, midi, osc. Verschillende types synthesizer. Basiskennis microfoons, etc… en zo veel meer.
Hedendaagse Muziek
Hedendaagse Muziek
De cursus Hedendaagse Muziek spreidt zich over 2 jaar. Ze omvat zowel een theoretische als een praktische component.
Theoretische component
In het eerste jaar loopt de leerstof vanaf het Impressionisme tot aan het Minimalisme (ongeveer van 1890 tot 1960). In het tweede jaar starten we dan bij het Minimalisme tot vandaag, het Neo-Futurisme (ongeveer van 1960 tot 2020). Elke stijl wordt in detail besproken. Naast een historische context die het ontstaan van de stijl wat verklaart, worden vervolgens algemene kenmerken van elke stijl gedistilleerd. Deze kenmerken worden dan getoetst aan duidelijke stijlvoorbeelden (zowel video als audio en foto-materiaal geprojecteerd op SmartBoard) uit de architectuur, beeldhouwkunst, muziek, film, dans en literatuur (voor zover deze toepasbaar zijn. Dit is niet altijd bij elke stijl het geval). Vervolgens worden de belangrijkste muzikale protagonisten besproken.
Praktische component
Sommige lessen worden volledig ingenomen door het ontdekken en spelen van muziekwerken uit de behandelde stijlperiodes. De keuze van werken is afhankelijk van het aantal leerlingen, het niveau van de leerlingen en de instrumenten die deze leerlingen bespelen.
Hier wordt alle theoretische kennis praktisch aangewend om de technische en interpretatieve inkleuring van de gekozen muziekstukken uit te diepen. Alle leerlingen zijn aanwezig en volgen dus ook de vooruitgang van hun collega-studenten.
Live/Electronics
Live/Electronics
Dit is een instrument les waar we actief aan de slag gaan met Ableton Live als centrale software programma. Je gaat aan de slag met mogelijkheden die het programma biedt, en je werkt aan je eigen performance/toepassingen. Het is praktijk en uitvoerend gericht. je leert bij hoe er mee aan de slag te gaan, naast of als aanvulling op je huidige instrument. Of met de computer als instrument op zich.
Muziek en Cultuur (MC)
MUZIEK & CULTUUR (MC)
Klassiek
Een boeiende muzikale reis. Met behulp van videomateriaal, iPads en interactieve oefeningen ga je op muziekavontuur. In het eerste jaar MC komen de bouwstenen (melodie, harmonie, ritme …) en de instrumenten aan bod. De muzikale vormen en genres (filmmuziek, symfonie …) staan op het programma van het tweede jaar. In het derde jaar MC leer je de stijlperiodes herkennen (klassiek, romantiek, pop …) en krijg je de tools aangereikt om je eigen mening te geven over muziek.
Jazz/Pop/Rock
Vanaf de derde graad is er het vak “muziekcultuur jazz pop rock” of MC JPR waarin een groot deel over muziektheorie gaat ( noodzakelijk in functie van improvisatie)
Elektronische Muziek
We kijken naar de geschiedenis van elektronische muziek, ontdekken verschillende artiesten, technieken en toepassingen. Zo krijg je een bredere kennis welke je zal helpen bij de actieve instrument lessen. Kort samengevat lessen met een brede waaier aan informatie en geschiedenis over elektronische muziek.
Muziek schrijven
Muziek schrijven
In deze les bereik je de kern van de muziek. Je ontdekt de functie van akkoorden en leert ze met elkaar te verbinden. Via analyse van muziek van Bach, Mozart… beland je in het atelier van de componist. Je schrijft zelf akkoorden onder een melodie of een mooie sopraanmelodie boven een baslijn, en je tovert je oefeningen om tot muziek. Je hoort altijd onmiddellijk het klinkende resultaat op de piano, zodat je harmonische gehoor zich ontwikkelt.
Iedereen is welkom vanaf de middelbare graad. Dit is natuurlijk ook ‘the place to be’ voor wie wil componeren en voor wie naar het conservatorium wil gaan. Deze les geeft je ook meer inzicht, wat je helpt je stukken uit de instrument- of zangles beter uit te voeren.
Muziekcultuur
Muziekcultuur
Heb je geen of weinig muzikale voorkennis, maar laat de muziek je niet los? Of wil je dat er een nieuwe wereld voor je opengaat? Bij muziekcultuur krijg je eenvoudige luistertips. Zo leer je nog meer van de muziek te genieten. Wat gebeurt er in het stuk, elke gevoelens ervaar je, wat zegt de tekst?
Ook live ervaren in de stad hoort erbij. We gaan naar zoveel mogelijk concerten. Brussel heeft namelijk een prachtige muziekscène. Ervaringen uitwisselen, nieuwe passies ontdekken of oude delen, het kan allemaal. Leerlingen die wel al veel weten over muziek of zelf muziek spelen, zijn daarom ook welkom.
Muziekgeschiedenis
Muziekgeschiedenis
Het vak muziekgeschiedenis staat open voor al wie zijn muzikale cultuur wil verdiepen of ook gewoon voor wie nog geen enkele notie daarvan heeft. De cursus beloopt 3 jaar en omvat de hele Westerse muziekgeschiedenis vanaf de prehistorie en de Oude Culturen tot de modernste stijlrichtingen. Er wordt ingespeeld op de voorkennis of wensen van de cursisten. De lessen zijn klassikaal en hebben ’s maandagsavonds tussen 17 en 21 uur (2 à 3 groepen) plaats.
Naast een historische uitdieping wordt er ruim plaats gemaakt voor muziekbeluisteren en –evalueren. Voor wie wil is er ook de mogelijkheid om partituuranalyse te beoefenen.
Muziektheorie
Muziektheorie
Klassieke muziek
In deze les bereik je de kern van de muziek. Je ontdekt de functie van akkoorden en leert ze met elkaar te verbinden. Via analyse van muziek van Bach, Mozart… beland je in het atelier van de componist. Je schrijft zelf akkoorden onder een melodie of een mooie sopraanmelodie boven een baslijn, en je tovert je oefeningen om tot muziek. Je hoort altijd onmiddellijk het klinkende resultaat op de piano, zodat je harmonische gehoor zich ontwikkelt. Iedereen is welkom vanaf de middelbare graad. Dit is natuurlijk ook ‘the place to be’ voor wie wil componeren en voor wie naar het conservatorium wil gaan. Deze les geeft je ook meer inzicht, wat je helpt je stukken uit de instrument- of zangles beter uit te voeren.
Muzikale vorming en groepsmusiceren
Muzikale vorming
Muzikale Vorming is de basis van je muziekopleiding. Het is een eerste onderdompeling in de geheimen van de muziek, het begin van je avontuurlijke reis doorheen de fantastische muziekwereld. Hier leer je noten lezen en intoneren. Allerlei oefeningen vormen je gehoor. Ook de basis van muziektheorie komt aan bod. Een enthousiaste gids biedt je alle kennis en vaardigheden die je nodig hebt om succesvol je instrument te leren bespelen. Oefening baart kunst… Wie zich in de les én thuis inzet, heeft op het einde van de rit een rugzak vol muzikale bagage om de reis verder te zetten. Hoe beter je voorbereid bent, hoe avontuurlijker en mooier de reis. Mis deze kans niet!
Groepsmusiceren
Tekst in opbouw…